AUTO-KENNIS

Omdat een goede auto kopen nog altijd beter is dan de beste garantie!

De motor, het hart van iedere auto!

Waar je zelf al op kunt letten bij de bezichtiging:

Starten, Kijken, Luisteren!

De ene motor is de andere niet. Je hebt motoren op benzine, diesel en LPG. Tegenwoordig zelfs op elektriciteit. Of de combinatie ervan, de Hybride auto. De LPG-auto is trouwens vaak gewoon een auto met een benzine-motor, met daarbij een LPG-installatie ingebouwd. Wat voor motor je ook hebt (m.u.v. electrisch), hij moet altijd, dus ook als hij koud is, direct goed starten. Een motor die problemen heeft, zal dit vaak het eerst bij koude motor laten merken.

Vraag daarom als u een afspraak maakt met een verkoper, of deze de auto wil klaarzetten met een koude motor!

Reden voor slecht starten bij benzine en LPG-motoren, kan een slechte ontsteking zijn (bougie’s, bobine(‘s), eventuele bougie-kabels en verdelerkappen (voor zover aanwezig). Bij zowel diesel- als benzine- en LPG-auto’s kan een te lage compressie ook de reden zijn voor slecht starten. Vaak wordt het dan beter als de motor eenmaal gelopen heeft en warm is. Om een goede diagnose te kunnen stellen is vakkennis nodig.

Als de verkoper beweert dat het slecht starten een kleinigheid betreft, dan had die het ook alvast kunnen (laten) repareren natuurlijk.

Kijken:

Kijken naar een motor is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt. De moderne motor zit vaak verstopt onder een mooie blinkende afdekkap. Daaronder lijkt de motor opeens weer op de motor zoals het 20 jaar geleden was. Belangrijker zijn de plekken waar het fout kan gaan. Lekkage aan pakkingen en keerringen ( olie-lekkage of koelvloeistof lekkage ) zijn soms eenvoudig en goedkoop op te lossen, maar soms peperduur. Een eenvoudige lekkage aan een krukas keerring aan de versnellingsbakzijde, betekent dat de versnellingsbak uitgebouwd moet worden. Bij sommige auto’s zomaar een klus van 8 uur. Bij een dealer tarief van €100,- excl./uur kan een dergelijke reparatie al snel tegen de €1000,- gaan kosten. Let dus op lekkages!

In de motor:

Want daar gebeurt het natuurlijk. binnenin de motor. Kijk eens onder de olie-vuldop van de motor. Zwarte teerachtige aanslag op de metalen onderdelen? Bruine aanslag? Mayonaise-achtige substantie aan de binnezijde van de dop? Of juist alles mooi schoon?

De genoemde voorbeelden vertellen ons veel over de motor. Zonodig kunnen we met een endoscoop in de motor kijken.

 

Luisteren:

Iedere motor is anders, klinkt anders en heeft een ander karakter. Het is daarom niet eenvoudig om als koper, om een goed oordeel te krijgen over het geluid van de motor van een auto. In de regel kan je wel stellen dat een motor ‘gewoon’ moet klinken. Geen sterk ratelende of tikkende geluiden. Geen kloppende geluiden bij zware belastingen. Als daar wel sprake van is, laat de auto dan gewoon staan! Koop hem niet want er zijn er genoeg te koop die wél prima in orde zijn.

Storingen | De moderne motor:

Vol met elektronica!

Controleer altijd of het ‘check-engine-lampje’ wel gaat branden als u de auto op contact zet. En vervolgens ook weer uitgaat als de motor eenmaal draait! Als het lampje niet aangaat als u de auto op contact zet, dan is het lampje defect of bewust uitgeschakeld. Uitgeschakeld om u niet te laten zien dat er een storing is.

De ene storing is niet de andere. Als de verkoper beweert dat het een klein probleem is, laat hem dan zelf de reparatie uitvoeren. Storingen zoeken en oplossen kan in bepaalde gevallen zeer duur uitpakken. Bij een Aankoopkeuring van Auto-Kennis wordt vanzelfsprekend het motor management van de auto uitgelezen op eventueel aanwezige storingen. Ook storingen die maar ‘af en toe’ voorkomen en op dat moment de ‘check-engine-lamp’ niet laten branden, komen daarbij veelal aan het licht.

Onderhoud aan de motor: Achterstallig onderhoud en de gevolgen voor uw portemonnee:

Probeer eens te achterhalen of en hoe het onderhoud gedaan is. Vraag eens belangstellend wie het onderhoud uitvoerde. De merkdealer, een universele garage of was de particuliere verkoper zelf heel handig met auto’s? Is er een onderhoudsboekje en is die afgestempeld? Kijk eens naar de stempels. Bel desnoods eens met de garage en vraag bijvoorbeeld of zij nog kunnen zien wanneer de distributie vervangen is.

U bent niet de eerste potentiële koper die de dealer van de stempels belt, die u vervolgens vertelt de auto nog nooit gezien te hebben!

Helaas verkopen of ruilen veel particulieren hun auto in, als er serieuze gebreken zijn of als er net groot en duur onderhoud voor de deur staat. Een grote beurt met een paar banden, remschijven en remblokken, olie met filters en een distributie-wissel, kan gemakkelijk €1000,- of nog meer kosten!

De staat van onderhoud bepaalt dus in grote mate of een auto zijn geld waard is.

Onderhoud Motor | De diensten van Auto-Kennis:

Vanzelfsprekend wordt bij de diensten van Auto-Kennis de staat van onderhoud gecontroleerd. Op aanwezigheid van historie in het onderhoudsboekje, de elektronische systemen van de auto én of het onderhoud ook daadwerkelijk wel uitgevoerd werd zoals gedocumenteerd. Ook wordt u geïnformeerd over te verwachten onderhoud wat uitgevoerd moet worden, op korte of op de langere termijn.

Een goede motor is essentieel voor een goede auto.

Vanzelfsprekend komt de motor dan ook uitgebreid aan bod bij onze keuringen en aankoop-begeleiding, maar ook bij ons auto-advies.

maandag9:00 — 19:00
dinsdag9:00 — 19:00
woensdag9:00 — 19:00
donderdag9:00 — 19:00
vrijdag9:00 — 19:00
zaterdag9:00 — 13:00
zondagGesloten

Het is donderdag 9:50we zijn OPEN